tisdag 10 januari 2012

Southern Cross resan har borjat

Vi har nu paborjat varan southern cross resa, som kommer att paga i 45dagar. Forsta 17 dagarna kommer vi vara en lite mindre grupp, Hittils har vi hunnit med Ihla grande och paraty.

Ska borja med forsta dagen alltsa den 7 Januari.
Vi borjade dagen med varan sista goda frukost pa vart kara hotell arena. Gott gott! Sen packar vi ihop allt och beger oss till det hotell som vi skulle mota upp resten av gruppen pa, hotell bandirandes. Snala som vi ar tog vi vara vaskor pa ryggen och borjade ga mot hotellet som var nagra kvarter bort; Nar vi val kommer fram och fragar dom som jobbar dar vet dom INGENTING om en tour eller nagon grupp. Men tydligen hade vi fatt ett mejl av G adventures (resebolaget)vi reser med. Om att dom hade bytt hotell till ett annat. NEJ PALLA ga med vaskorna igen tanker vi, men dom var schyssta och ordnade en gratis taxi till det nya hotellet efter alla omstandigheter. Haha nar vi kommer fram sa fag det vaaldigt flott ut, allt var jatte lyxigt men nar vi kom till rummen luktade det inrokt och instangt, inte sa frasht men det var ett stort rum.
Vi fragde aven dar om dom visste nagot om turen men ikke sa nikke. Konstigt att dom inte informerar varandra har. Hmm. Sa vi ringde foretaget och fragade da sa hon att vi skulle halla koll pa om det satts upp nagon lapp i lobbyn senare. Det gjorde det senare en lapp med lite info om vart vi skulle och vilka vi skulle resa med det var vara namn och tva tjej britter Georgina och Rachel snalla men george ar lite gnallig ibland, en dramaqueen; Sen har vi det aldre paret Andrew och megan as skona australiensare. Sen har vi da varan ledare pasqual, mycket bra guide.

Nar vi alla hade haft info mota en stund sa skulle vi ut och kaka tillsammans. Vi hamnade pa ett self service buffe stalle dar man tar sa mycket mat man vill och batalar senare vad det vager. Ganska vanlgt har. Efter det sa bastammde vi oss for att ga ut och dansa det fanns ett streetparty lite langre in i rio som kallas Lapa nagot. Forsta intrycket var att det kanndes som att vi var med i en amerikansk college film. Det var proppat med folk som gick runt med muggar pa gatatn och massa sma barer pa sidorna. Det fanns ute stallen man kunde betala for att ga in pa men jag ch sofie fastnade speciellt for ett stalle och det var ett reaggie, salsa, trum, samba band eller vad det nu var, levande musik iallfall. Vi dansade verkligen loss och var helt toksvettiga haha. Men kul var det!
Nasta dag bar det av at det fantastiska Ihla Grande paradis on. Bussresan dit tog ungefar 3timmar och fargan over 45 min fast do ar ju inte sa snabba har sa det blir ganska mycket vantan imellanat.
Nar vi kommer till hamnen i Ihla grande ser det exakt ut som Tortuga i filmen pirates of the carribean. Hur collt som helst vi sag tom en jack sparrow senare pa kvallen. Denna lilla mysiga o har inga vagar = inga bilar. Staden ar helt gudomligt vacker sma sota fargglada hus med hur myciga krypin som helst; Vi bara alskar det. Nar vi kom till vart hotell sa bli vi bara annu mer kara. Det ser ut som ett litet pippi hus med en liten mysig inne gard och alla olika sorters farger. Det kandes som att vi bodde hemma hos nagon och frukosten pa detta stalle var ocksa jatte god! Ett favorit stalle hittils. :)

Dagen darpa borjar varan hike till paradis stranden LOPES MENDES men fr att komma dit sa gick vi i regnsskogen pa en smal skogsstig (mestadels uppat hela tiden) i tre timmar vi han passera tre strander och vi motte jatte sota sma apor och inte sa sota spindlar. Tur att jag har sofie med mig haha.

Tillslut kom vi fram till stranden som var helt vit och den lenaste sanden ever.
Vagorna var enorma sa om man bara hade varit typ proffs pa att surfa ade det nog varit ett dromstalle. Nar vi snackar surfning sa kom det fram en "surflarare" och erbjod sofie att prova aka water boards (en frigolitbit man ligger pa mage och aker pa vagorna med). Mitt iallt detta val ute i havet tappar sofie sin bikini och den gar sonder, vilka vagor. Sjalv sitter jag bara pa stranden och skrattar( for jag sa till sofie innan att hall i bikinin) val dar ute ser jag henne lite panikslagen och hjalplos brevid en surflarare. Tillslut kommer det en tjej och hjalper henne. Kul var det!
Nar vi kommer tillbaka fran all hiking sa ar vi trotta som fa och bestammer oss for att bara chilla vi tva. Slutar med en mysig middag med tanda ljus och levade musik pa stranden. Dar hade jag kunnat byta ut sofie mot Fredrik en liten stund ;)

Nu har vi kommit till Paraty och det regnar buhu, trist men allt kan inte vara kul haha.