fredag 6 januari 2012

Bara borjan! Brazil

Antligen ar vi framme i detta land som aldrig sover. Flygresan gick bara fint fint forrutom att det var lite forseningar och acklig mat. haha.
Nar vi kom fram sa var det som en catfight bland alla taxi bolag att fa in oss i en bil. haha ja vi akte en svindyr taxi dar vi trodde att vi blev lurade men sen visade det ig att det inte var sa farligt pris.
Val framme pa hotellet som var dott ( var forsta tanke var skit har vi bokat ett dyrt skit hotell dar det inte bor nagra?) hahah men dar hade vi fel! Efter en skon natts somn vaknar vi upp lyckliga och glada, glider ner till VARSTA frukosten alltsa den ar heeligt god! det finns allt var favorit daribland ar den perfekta mangon vi kanske ater tva var, haha, favo maltden.
Den dagen lag vi bara pa stranden hela dagen slutade med lite branda ansikten och lar och fottre och armveck. Hahah. Men men. Vi kakade subway macka pa stranden till middag, hur mysigt som helst!

Dagen darpa alltsa idag sabestamde vi oss for att vara lite turistiga( helst skulle vi ju vilja ligga och sola men av gardagens misstag att inte smorja in sig ordentligt) sag vi det som en ganske bra mojlighet att se JESUS. EL CRISTO, eller bara rio statyn kalla den vad ni vill.
V i tog oss dit helt sjalva med buss gick jatte bra till vi kom till den dar "catfighten" igen alltsa taxi upp till berget. Nar vi blivit pahoppade av ett antal kommer en snall kille och oversatter ( btw gar helt okej for mig med spanskan) men kanske inte just har. Nar vi pratat med honom hoppar vi in i bil med nagra andra tjejer, Han som kor satter foten pa gasen och aker rally upp for det kringliga hoga berget med kullerstenar och avkapad asvalt. Val u´ppe mots vi av annu lite mer hets och sjuuukt mycket manniskor som star och koar for att komma annu lite narmare el cristo, SUCK! Efter lang ko satter vi oss i en buss och aker mot toppen. Dar var det kaos men hur vackert som helst! riktigt coolt att se! verkligen vart pengarna vi gick tilloch med in under honom ( jesus) och bad lite i en "pytte kyrka". SEN borjar sofies hunger och svullna ben sla till och hon borjade bli lite otalig medans jag sprang runt och tjatade pa henne en bild tilL en bild till. HAHA. Nej men vi bada borjade kanna att det var nog sa vi skulle ata nagot, MEN kom pa att vi redan betalat med alla pengar (cash) vi hade med oss upp, jahapp vad gor vi da? Jo jusste vi hade ju med oss kort, MEN NEJ dom tar typ inte kort nagonstans har inte ens under sjalvaste JESUS. Skit land tankte vi och stallde oss i kon for att fa hoppa in i en bil ner. Da sager en brattig portugisisk snorunge att vi har trangt oss och maste stalla oss langst bak i kon. NO way! HAHA vi gjorde det inte eftersom vi inte hade trangt oss hon vill bara javlas. Val nere en bit maste vi hoppa in i en annan bil och det blir en bil fran 40 talet typ med en gammal gammal gubbe i som mumlar for sig sjalv, haha.Wierdo! Val langst langst nere bland verkligheten och alla vanliga bilar och bussar pustar vi ut och tanker nu tar vi forsta buss hem. MEN da kom vi pa det lilla problemet att vi fortfarande inte hade nagra cash och det var inte direkt det omrade man vill springa runt och leta efter en bank elle r bankomat. Sa efter manga om och men och hur och vad sa bestasmde vi oss for att PLANKA. Ops! Vi hoppar pa bussen langst bak eftersom vi hade turen att en gammal dam skulle pa samtidigt (pansionarer far aka free) val pa bussen sitter vi och hukar oss sa att inte betaltanten ska se oss (livradda) haha nej men det gick bra tillslut. Vi lyckades planka hela vagen till hotellet. HIHI.
Val pa hotellet sa ar sofie nu annu hungrigare och vi maste ga och ata. Vi hade fatt syn pa ett kina hak tvars over gatan sa vi tankte vi tar take away. Precis nar vi ska ga borjar det sporegna, blixtra och aska, men hungriga som vi ar slanger vi pa oss dom oerhort grasiosa regnponchos som vi fatt av kara mor. En rosa och en bla! ALLA garvar at oss nar vi springer runt med dom dar har tva barbapappor i bara ben och flipflopps! ahha
Det blev tillslut en resturant med shrimp risotto eftersom inte kina haket hade nagon mat. Elen hade tagit kylen.
Matta och belatna ska vi nu ta och varma oss med en ducsh och en bra film pa hotellrummet.

Imorgon borjar det stora aventyret med hela var tur Southern cross! Ar vi uppspelta? Abso freekin lutly!