söndag 22 januari 2012

PANTAL

Efter ett stort brak med personalen pa bonito. Dom hade forsokt mygla med pengar igen och forsokt lura hela gruppen om att betala mer an vad vi skulle. Hoppar vi in i bussen och aker snabbt som ogat darifran, tror inte varan tour leader ar valkommen tillbaka dit.


3 timmar i vanlig buss och en timme i en jeep pa en guppig vag kommer vi fram till Vackra Pantal det ar en hastgard mitt i djungeln. Har ska vi sova tva natter i hangmattor. Forsta dagen var ganska lugn da vi fick borja med att ga en walk runt hela omradet och in i djungeln. Vi bodde precis vid ett vattenhal dar det lag runt 60 alligatorer, kayanns. Massor med hastar, kossor, faglar (flamingos, storkar m.m.) grisar far alla var runt det har vattenhallen och vi far ga supernara , laskigt men haftigt.
Pantal ar igentligen en hel stor flod. Men det ar inte flod hela tiden utan det ar torrperioder ockisa vilket det var nu bar vi var dar. Men nar floden val kommer later det som ett stort dan och manga betes djur dor av att dom kommer sa snarbbt. Vi fick se ett gammalt kadaver fren en av deras storsta tjurar "big bob" det enda som aterstod var skelett och skinn kvar.
Val inne i djungel forsokte varan guide som var en av dom basta hittils Pablo skramma oss hela tiden och saga att vi skulle vara jatte tysta for annars skulle jaguaren komma och ta oss. Vi sag apor, vilda grisar, massa faglar och MYGGOR! fy vad dom bits! och jag och sofie som inte hade forberett oss med myggmedel stog ju och dansade salsa dar idjungeln, haha men det gick bra megan hade med sig sa vi fick lana.
Efter den langa promenaden sa hade det hunnit bli eftermiddag och vi skulle ha fest med en annan gap group. Dom hade gjort en brasa mitt for att lysa upp och skramma bort alla vilda djur. Sen gjorde dom carprinjas en as starkr spritdryck har med lime och socker och rom typ. Inte gott men dom flesta blev lite runda om fotterna. HAHA tell no more.

Dagen efter var en dag vi alla langtat efter eller iallafall jag och Sofie.
Vi skulle fa rida och fiska pirajor :)
Vi borjar med en tva timmars ritt pa morgonen hur vackert som helst med soluppgang och vi fick rida igenom ett stort vattenhal med krokodiler i. Spannande. Dock fick vi inte galoppera och det var riktigt trakigt. For att det var en kille som jobbade dar som inte direkt var ovaltranad som galopperade runt hela tiden pa en san himla fin hast i bar overdel. Hasten skulle kunna vara en fin tavlingshast hemma han holl den med en hand och den gick finare i dressyr an manga hastar jag sett hemma! Vi alla kallade honom "horseboy" haha. Han hade aven hittat tva sma vilda grisar som han tog med sig hem. Sen dess sa foljer som honom som hundar. Jatte gulliga!
Efter var ritt fick vi hjalpa till att tvatta och mata hstarna sen lite lunch innan vi skulle ivag och fiska pirajor.
Val pa pirajastallet var vi tvugna att ga ut till en liten o mitt i ingenstan barfota! Tror ni jag var radd eller! Jag har alltid varit radd for pirajor etfter att jag sag en skrakfilm om dom nar jag var mindre. Det hjalpte ju inte heller att den on vi skulle sta och fiska pa vat ett krokodilnaste. Skit han maste vara galen varan guide tankte vi men som skulle nog alldrig gora nagot som kan skada en hel grupp. Men det holl ju inte sa lange nar vi val skulle fiska sa han att vi skulle ga annu langre ut for att fa som riktigt stora pirajorna. Alla var skit radda men det slutade med att jag och sofie gick ut nastan till axlarna. Vi var doick tvugna att halla koll pa krokodilmammorna som lag runt on. HUR HAFTIGT SOM HELTS! det har var bland det tuffaste jag gjort. Sta och fiska pirajor ivattnet med krokodilmammor som stirrar pa oss. Vi fick drygd 15 Pirajor tillsammans, som vi senare tig med och lagade till middag. Faktiskt ganske gott!
Pa kvallen nar morkret hade fallit skulle vi ut pa nattjakt efter jaguar. Vi satt alla i en jeep hela tiden sa vi givk aldrig ur, viket jag ar glad for!
Vi lyckades inte se nagon jaguar men vi sag en Tapir, en tarantella och det var inte ens kul den var as stor, massa andra djur som jag inte vet namnet pa men det var en upplevelse att fa aka ut mitt inatten pa jakt. :)

Att sova i hangmattor gick bra forrutom alla djur, det var odlor, kryp och vilddjur utanfor som lat hela natten. Toaletterna var det ackligaste det var kakerlackor overallt pa natten och grodor som kom fran avloppet. Bla!

Annars har Pantal varit en upplevelse man sent kommer glomma <3


Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar